Bloggportalen statistik

måndag 7 maj 2018

Maldito sofá

Konsten att bli av med en soffa

Min älskade fru och jag har vårt andra boende i spanska Los Alcázares sedan drygt fem år. När man köper hus i Spanien ingår som regel möbler, tavlor och husgeråd. Mycket har vi ersatt och bytt ut, men det återstod en gigantisk soffa, som näst intill hånat oss. Stor och erbarmligt ful har den tagit allt för stor plats i vårt ganska kompakta liv på övre våningen. Jag har drömt diaboliska drömmar om motorsågsmassaker, där jag strimlat soffdjävulen i tusen bitar med ett grymt leende på läpparna. Inget har hjälpt, men Graciela har lösningar på det mesta. Hon viskar till en granne – Vi har en soffa vi vill bli av med. Mer behövs inte förrän vårt vardagsrum fylls av hjälpsamma spanjorer. Hur många vet jag inte, medan gubbarna står och kliar sig i huvudet så bär fruarna i väg med alla kuddarna. Beskedet till de äkta männen är kristallklart – Jag vill ha soffan.
De börjar skruva av armstöden, då blir ju om inte annat mastodonten något kortare. De reser eländet på högkant och konstaterar att soffan är högre och bredare än samtliga dörrhål. Soffan har helt enkelt burits in en gång innan huset varit färdigställt. Under tiden har fler spanjorer strömmat till för att bidra med råd och anvisningar gällande det mest avancerade projektet i vårt kvarter under 2018. Efter en dryg halvtimme kallas jag in, dom vet att jag är ingenjör och tror att jag skall lösa det hela med en fingerknäppning. Jag ger dom ett måttband och önskar dem lycka till och återvänder till tryggheten i pation. Gubbarna mäter på höjden, på längden, på tvären och till och med diagonalt. Till sist löser en av gubbarna det, en liten man, inte stort mer en och en halv meterhög, kommer med slutliga lösningen. Rep hämtas och än fler gubbar är på plats och med gemensamma krafter hissar de ner soffjäkeln via ett fönster. Fönstret sätter de på plats och med taktfasta tillrop från fruar bär de soffan fyra hundra meter till nya hemmet. 
Nyinflyttade goda vänner i Los Alcázares, Elisabeth och Sten Åke fick inblick i spansk effektivitet och höll oss sällskap i pation under soffprojektets gång.
Dagen efter handlade vi nya möbler på IKEA i Murcia.
Maldito sofá

ÓNils Mohlin 2018-05-07


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar